Nieuws en contact
Op deze pagina vindt u steeds de actuele informatie en veelgestelde vragen. Via opvang@terneuzen.nl kunt vragen stellen.
Het participatietraject voor het COA loopt al enkele maanden. Eerder hielden zij kleinere bijeenkomsten voor direct omwonenden. Tijdens deze bijeenkomsten kwam het voorlopige ontwerp voor het terrein en de indeling van het bestaande gebouw ter sprake. De volgende fase voor het COA is het breder ophalen van informatie over verschillende thema's, zoals verkeer, veiligheid en communicatie.
Als de locatie opent, naar verwachting begin 2026, kunnen betrokkenen zich bij het COA aanmelden voor de klankbordgroep. Deze groep bestaat uit omwonenden, lokale ondernemers en andere maatschappelijke partners. Het COA stelt een representatieve klankbordgroep samen.
Als de locatie opent, krijgt de locatie een eigen pagina op de website van het COA. Hier staan de contactgegevens vermeld om u aan te melden voor de nieuwsbrief, als vrijwillger of om zitting te nemen in het omwonendenoverleg. Het COA is hierop 24 uur per dag bereikbaar voor vragen en opmerkingen. Ook organiseert het COA inloopmomenten en open dagen.
- Contact tussen de opvanglocatie en de omgeving
Goed contact met de omgeving is belangrijk. Het COA zet zich ervoor in dat buurtbewoners en bewoners van de opvanglocatie met elkaar kennismaken. En met elkaar in contact blijven. In vrijwel elke opvanglocatie organiseren vrijwilligers activiteiten waar bewoners en omwonenden elkaar ontmoeten. Tijdens een open dag is iedereen welkom voor een kennismaking. De locatiemanager van de opvanglocatie onderhoudt contact met de gemeente, de wijkagent, de plaatselijke winkeliersvereniging en sociaal-culturele organisaties. - Omwonendenoverleg
Al vóór de opening van een opvanglocatie, stelt het COA een overlegcommissie in: het 'omwonendenoverleg'. Naast de locatiemanager van de opvanglocatie en de gemeente, zitten in deze commissie vertegenwoordigers vanuit de buurt. Via dit overleg wil het COA onder andere ophalen wat er leeft, zodat ze daar op tijd wat mee kunnen doen. - Klachten
Ook eventuele klachten wil het COA zo snel mogelijk bespreekbaar te maken. De locatiemanager is vanuit het COA het eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten uit de directe omgeving. Voor klachten die niet langs deze weg zijn opgelost, bestaat de COA Klachtenregeling.