Omgeving en veiligheid

Wat als koopwoningen in de omgeving minder waard worden door de plannen?

De komst van een opvanglocatie zorgt er niet per definitie voor dat de waarde van een koopwoning daalt. Wanneer u vermoedt dat uw koopwoning minder waard wordt, kijk dan op de website van het IPLO (Informatiepunt Leefomgeving). Hier staat informatie over de omgevingswet waar we sinds 1 januari 2024 mee te maken hebben. Ook vindt u er informatie over wat u dan kunt doen.

https://iplo.nl/thema/ruimtelijke-ontwikkelingen/bijzondere-onderwerpen/nadeelcompensatie/
https://iplo.nl/thema/ruimtelijke-ontwikkelingen/bijzondere-onderwerpen/nadeelcompensatie/waardedaling-onroerende-zaak-indirecte-schade/

Op deze pagina’s staat onder andere het volgende vermeld:

De aanvraag om schadevergoeding kan worden ingediend vanaf de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning. En de waardevergelijking voor en na de bekendmaking van de vergunning bepaalt de hoogte van de schade. Schaduwschade en immateriële schade komen niet voor een vergoeding in aanmerking. Soms ontstaat er al schade door de aankondiging van een toekomstig besluit. De schade in de periode totdat het besluit is genomen, wordt schaduwschade genoemd. Dat is het negatieve effect op de waarde van onroerende zaken door de voorbereiding van een besluit of activiteit. De Omgevingswet vindt dit een normaal maatschappelijk risico, dat iedere eigenaar zelf moet dragen. De regeling nadeelcompensatie uit afdeling 15.1 van de Omgevingswet voorziet niet in vergoeding van deze schaduwschade. Ook immateriële schade, zoals verlies van woongenot, komt niet voor vergoeding in aanmerking (artikel 15.2 Omgevingswet).

Eerder verwezen we naar informatie van de rijksoverheid aangezien dit landelijke wetgeving betreft. Deze informatie bleek niet actueel te zijn sinds het ingaan van de nieuwe omgevingswet per 1 januari 2024. Informatie over dit onderwerp vanuit de nieuwe omgevingswet is via de rijksoverheid nog niet beschikbaar.

Hoe zit het met de veiligheid op de locatie?

Het COA zorgt voor dagelijkse leiding op de locatie. Daarnaast is er 24 uur per dag begeleiding en beveiliging aanwezig. Dat gebeurt door een beveiligingsbedrijf dat hier ervaring mee heeft. Zo kan het COA de opvang voor zowel inwoners als de asielzoekers zo goed en veilig mogelijk laten verlopen. De beveiligers zijn herkenbaar. Om de opvanglocatie veilig en leefbaar te houden, zijn er huisregels die iedereen moet naleven. Als bewoners de huisregels overtreden, treft het COA maatregelen. Strafbare feiten meldt het COA altijd bij de politie. 

Hoe zit het met de veiligheid in de openbare ruimte?

De veiligheid in de openbare ruimte is de verantwoordelijkheid van de politie. Het COA heeft geen bevoegdheden om buiten haar eigen locaties orde te handhaven of op te treden. Op de COA locatie zelf is beveiliging aanwezig. Het COA houdt hier continu contact over met de gemeente, politie en omgeving. En de locatie is 24 uur per dag bereikbaar voor vragen en opmerkingen. Ook voert het COA periodiek overleg met een vertegenwoordiging uit de omgeving. We vangen al op veel verschillende locaties in onze gemeente, waaronder de binnenstad, mensen op. Op die locaties is geen stijging van vormen van criminaliteit of geweld in de omgeving.

Wat doet het COA om ervoor te zorgen dat de leefbaarheid in de buurt goed blijft?

In het kader van de vergunningprocedure wil het COA in gesprek met de omgeving om goede afspraken te maken over de leefbaarheid. Zodra het proces wat verder is, stelt het COA hiervoor een klankbordgroep samen. 

  1. Contact tussen de opvanglocatie en de omgeving: goed contact met de omgeving is belangrijk. Het COA zet zich ervoor in dat buurtbewoners en bewoners van de opvanglocatie met elkaar kennismaken. En met elkaar in contact blijven. In vrijwel elke opvanglocatie organiseren vrijwilligers activiteiten waar bewoners en omwonenden elkaar ontmoeten. Tijdens een open dag is iedereen welkom voor een kennismaking. De locatiemanager van de opvanglocatie onderhoudt contact met de gemeente, de wijkagent, de plaatselijke winkeliersvereniging en sociaal-culturele organisaties.
  2. Omwonendenoverleg: al vóór de opening van een opvanglocatie, stelt het COA een overlegcommissie in: het  'omwonendenoverleg'. Naast de locatiemanager van de opvanglocatie en de gemeente, zitten in deze commissie vertegenwoordigers vanuit de buurt. Via dit overleg wil het COA onder andere ophalen wat er leeft, zodat ze daar op tijd wat mee kunnen doen.
  3. Klachten: ook eventuele klachten wil het COA zo snel mogelijk bespreekbaar te maken. De locatiemanager is vanuit het COA het eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten uit de directe omgeving. Voor klachten die niet langs deze weg zijn opgelost, bestaat de COA Klachtenregeling.
  4. Als de locatie opent, krijgt de locatie een eigen pagina op de website van het COA. Hier staan de contactgegevens vermeld om u aan te melden voor de nieuwsbrief, als vrijwilliger en/of om deel te nemen aan het omwonendenoverleg. Het COA is hierop 24 uur per dag bereikbaar voor vragen en opmerkingen.