De dienstverlenersparkeervergunning
Ondernemingen, ANBI instellingen, medici en overheden die regelmatig diensten verrichten binnen een vergunningszone in Terneuzen komen in aanmerking voor deze parkeervergunning. Is uw onderneming niet gevestigd in een gereguleerd gebied maar voert u wel diensten of werk uit in het gereguleerde gebied en wilt u daar parkeren? Dan kunt u dus een dienstverleningsvergunning aanvragen.
- Aan het aantal dienstverlenersparkeervergunningen per onderneming is geen limiet gesteld. Let op: het aantal vergunningen kan niet hoger zijn dan het aantal geregistreerde medewerkers (controle via KvK).
- Een ANBI instelling krijgt niet meer dan één dienstverlenersparkeervergunning per instelling.
- Een medicus krijgt per ingeschreven persoon in het BIG register maximaal één dienstverlenersparkeervergunning.
- Aan het aantal dienstverlenersparkeervergunningen per overheid is geen limiet gesteld.
- Een ambulante handelaar krijgt maximaal twee dienstverlenersparkeervergunningen per handelaar.
- Een onderneming die regelmatig diensten verricht dient te zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit dient u aan te tonen met een digitale inlog (eHerkenning) of een uittreksel KvK dat niet ouder dan zes maanden is. Op basis van het uittreksel KvK ontvangt uw onderneming een alternatieve digitale inlog.
- Een ANBI dient te zijn ingeschreven in het ANBI-register, wat aangetoond dient te worden met een uittreksel vanuit het register wat niet ouder is dan zes maanden.
- Een medicus dient ingeschreven te zijn bij de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen of het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg). Dit dient aangetoond te worden met een geldig inschrijvingsbewijs van het betreffende register dat niet ouder is dan zes maanden.
- Overheden en overheidsinstellingen dienen ten behoeve van de aanvraag van een dienstverlenersparkeervergunning voor overheden een werkgeversverklaring toe te voegen.
- Een ambulante handelaar dient zijn vergunning voor uitvoering van ambulante handel binnen het gereguleerde gebied toe te voegen.
Het wisselen van kentekens doet u op de webpagina mijn.2Park.nl. De webpagina mijn.2Park.nl is een handige internetpagina met verschillende mogelijkheden voor het aan- en afmelden van kentekens. Hieronder een kleine greep uit de mogelijkheden:
- In 2Park kunt u een lijst met favorieten aanmaken. Bij elk kenteken kunt u een (fictieve) naam van de medewerker vermelden.
- U kunt een account aanmaken met een algemeen e-mailadres en wachtwoord. Zo zijn de vergunningen toegankelijk voor alle medewerkers of vrijwilligers. Ook houdt u overzicht over de lopende parkeeracties.
- U kunt lopende parkeeracties op elk gewenst moment stoppen of verlengen.
- U kunt net zo veel kentekens tegelijk aanmelden als het aantal aangeschafte vergunningen.
- U hoeft geen app te downloaden. Afhankelijk van het soort smartphone of tablet dat u gebruikt, kunt u een snelkoppeling op het beginscherm van uw apparaat zetten. Dat ziet er dan uit - en werkt als - een app.
U mag zowel op betaalde parkeerplaatsen als op vergunninghoudersparkeerplaatsen parkeren.
U krijgt geen geld terug wanneer u uw vergunning eerder stopzet. De gemeente verleent namelijk geen terugbetaling op parkeervergunningen.
Uw ondernemer-/werknemersparkeervergunning is digitaal. Op basis van het kenteken controleren we geparkeerde voertuigen op een geldige parkeervergunning.
Dit zijn de straatnamen per parkeerzone.
De volgende juridische documenten vormen samen het parkeerbeleid 2024 van de gemeente Terneuzen. De verschillende documemtendocumenten kunt u bekijken via www.officielebekendmakingen.nl.
- Parkeernota gemeente Terneuzen
- Verordening parkeerbelastingen gemeenteterneuzen 2024 (raadsbesluit)
- Aanwijzingsbesluit parkeren 2024 (collegebesluit)
- Beleidsregels parkeren 2024 (collegebesluit)
- Meer informatie over parkeervergunning voor ondernemers kunt u nalezen in artikel 3.91 e.v. van de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Terneuzen.