Zorgplicht

De gemeente doet graag zaken met u. Dat mag digitaal. Graag zelfs. Wij moeten ervoor zorgen dat wij uw digitale brief, melding, verzoek of aanvraag elektronisch kunnen ontvangen en behandelen. Vindt u het lastig om uw vraag digitaal aan ons te stellen? Dan helpen wij u graag op een andere manier.

U belt ons op:

  • Als u belt naar ons centrale nummer 14 0115 of 0115-455 000, nemen wij binnen 25 seconden de telefoon op.
  • Bij een terugbelafspraak nemen wij binnen 1 werkdag telefonisch contact met u op tenzij wij iets anders met u afspreken.
  • Lukt het niet om digitaal een afspraak te maken voor uw bezoek aan de balie? Dan boeken wij de afspraak telefonisch voor u in.

U brengt een bezoek aan onze balie:

  • De wachttijd aan de balie is maximaal 15 minuten.
  • Heeft u een afspraak? Dan bedraagt de wachttijd maximaal 5 minuten.
  • Als u meer privacy wilt, is een gesprek in een aparte ruimte mogelijk.
  • Wij zorgen voor een toegankelijke ontvangstruimte met verschillende voorzieningen (rollator, rolstoel, rolstoeltoilet, parkeerplaats) voor mensen met een beperking. 

Daarnaast biedt de gemeente ook andere dingen aan om u verder op weg te helpen: 

  • De gemeente werkt samen met de bibliotheek. Er zijn taal-trainingen en computer-cursussen. Bijvoorbeeld de cursus Digisterker. Daar leert u meer over het omgaan met de websites van de overheid. 
  • De gemeente heeft een formulierenbrigade voor hulp bij het invullen van formulieren. Onze welzijnsorganisatie aan-z organiseert inloopmomenten in verschillende kernen.

Een steeds grotere meerderheid van onze inwoners en ondernemers wil digitaal geholpen en geïnformeerd worden. Vele van onze producten en diensten zijn al (volledig) digitaal aan te vragen. Om ervoor te zorgen dat de drempel van het digitaal aanvragen zo laag mogelijk is bieden wij onze inwoners en ondernemers de volgende ondersteuning:

  • We geven actuele informatie in duidelijke taal over producten en diensten op al onze websites.
  • We hanteren de wettelijke toegankelijkheideisen voor al onze digitale aanvraagprocessen.
  • We werken aan de uitbreiding van Mijn Terneuzen, met als doel dat de status van elke aanvraag inzichtelijk is voor inwoners en ondernemers.

Heeft u vragen over digitaal zakendoen met andere overheidsinstanties?
Dan kunt u terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Het IDO vindt u in de bibliotheek.