Omgevingswet

De Omgevingswet geldt vanaf 1 januari 2024 voor iedereen in Nederland. U krijgt met de Omgevingswet te maken als u bijvoorbeeld van plan bent uw huis te verbouwen, een boom te kappen of ergens een bedrijf te beginnen. Het kan ook zijn dat uw buren, een projectontwikkelaar of de gemeente in uw omgeving gaat (ver)bouwen. In dat geval kunt u meedenken over ontwikkelingen in uw buurt.

Meer informatie en vragen

Veel informatie over de Omgevingswet voor inwoners en bedrijven vindt u ook op de website van Informatiepunt Leefomgeving.
Hier vindt u alle nieuwe begrippen uit de Omgevingswet.

Wat merkt u van de Omgevingswet?

De Omgevingswet bekijkt de omgeving waarin u woont, werkt, onderneemt en leeft als één geheel. Door het bundelen van allerlei landelijke wetten en regels over die omgeving ontstaat meer overzicht.

Met de Omgevingswet knippen we het bouwen van een bouwwerk op in een technisch en een ruimtelijk deel. Dat levert twee activiteiten op: de technische bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit. Dit wordt ook wel ‘de knip’ genoemd. Zo voorkomen we het onnodig toetsen aan bepaalde regels. Voor meer informatie over ‘de knip’ kunt u terecht op de website van BWT Nederland.

Voor initiatiefnemers is het verplicht om bij indiening van een aanvraag aan te geven óf participatie heeft plaats gevonden, en zo ja: op welke manier. Participatie is vaak een eis om een aanvraag in behandeling te nemen (indieningsvereiste). Meer over participatie leest u op de pagina Participatie.

Informatie die u nu op verschillende plekken verzamelt, vindt u straks op één plek: in het Omgevingsloket. In dit landelijke digitale loket ziet u welke regels gelden op een adres, doet u een vergunningcheck of vraagt u een omgevingsvergunning aan. Particulieren en bedrijven hebben het meest te maken hebben met de algemene rijksregels, de omgevingsvergunning en het gemeentelijke omgevingsplan.

Aanvullingen op een OLO-aanvraag van voor 1 januari 2024

Heeft u vóór 1 januari 2024 een aanvraag voor omgevingsvergunning ingediend via het Omgevingsloket online (OLO)?

Dan kunt u vanaf 1 juli 2024 aanvullingen op deze aanvraag alleen nog indienen via het nieuwe Omgevingsloket (overheid.nl), het oude Omgevingsloket (OLO) werkt vanaf 1 juli 2024 niet meer. Hoe u dat doet, leest u hieronder.

Omdat er geen directe koppeling is met het dossier van de aanvraag, is het belangrijk dat u zelf het juiste OLO-nummer en het zaaknummer van de gemeente (W-AOV of Z2023 nummer) invult. Dit OLO-nummer is het nummer waaronder u de aanvraag in het OLO heeft ingediend. U vindt dit nummer op de pdf van uw aanvraag en ook in de ontvangstbevestiging.

  1. Ga naar omgevingswet.overheid.nl.
    Dit is de homepage van het nieuwe Omgevingsloket.
  2. Klik rechtsboven in het scherm op ‘Inloggen’ en kies het inlogmiddel.
    Particulieren loggen in met DigiD, bedrijven met eHerkenning.
  3. Klik in de menubalk bovenin het scherm op ‘Aanvragen’, het startscherm voor het onderdeel Aanvragen verschijnt.
  4. Klik op ‘Start aanvraag’.
  5. Vul bij ‘Naam van dit project’ in: ‘OLO xxx Aanvullingen’ waarbij op de ‘xxx’ het nummer van de aanvraag is waaronder de aanvraag in OLO is ingediend.
    Vul bij ‘Projectomschrijving’ een korte omschrijving van het project in en dat het gaat om aanvullingen.
    Klik op ‘Project opslaan’. Vanaf nu kunt u via de optie ‘Mijn Omgevingsloket’ dit project terugvinden.
    Klik daarna op ‘Volgende stap’.
    Afbeelding1
  6.  Voer de locatie van de aanvraag in. Dit kan op verschillende manieren: adres, postcode en huisnummer, kadastraal perceel en via coördinaten. Geef dezelfde locatie in zoals deze in de OLO-aanvraag staat.
    Klik op ‘Volgende stap’
     
  7. Op dit scherm moet u de juiste activiteit selecteren.
    Typ in het zoekveld: ‘aanvullen’
    Er verschijnen 2 activiteiten.
    Wilt u een aanvraag in het kader van de Wabo of natuur aanvullen? Kies dan ‘Wabo aanvraag of besluit aanvullen – Informatie’
    Klik op ‘Volgende’

    ​​​​​​Afbeelding2
  8. In deze stap beantwoordt u 4 vragen. Omdat er geen directe koppeling is met het dossier van de OLO-aanvraag, is het belangrijk dat u hier de juiste gegevens invult! Anders kan de aanvulling niet worden toegevoegd aan het juiste dossier.
    Afbeelding3
  9. In deze stap voegt u de bestanden toe. U kunt meerdere bestanden tegelijk toevoegen. Klik na het toevoegen van de bestanden op ‘Volgende stap’.
    ​​​​​​Afbeelding4
     
  10. In deze stap vult u de contactgegevens in. U hoeft niet aan te geven of u de bestanden voor iemand anders toevoegt. Die machtiging is al geregeld in het OLO.
     
  11. In stap 7 staat bij welke overheid de aanvulling wordt ingediend. Als de oorspronkelijke aanvraag is ingediend bij de provincie en behandeld wordt door de behandeldienst, wijzig dan in deze stap bij wie de aanvulling wordt ingediend. Dit doet u via de optie ‘Ergens anders indienen’.
    Klik op ‘Volgende’
     
  12. Voeg eventueel nog een toelichting toe en verklaar dat u het verzoek naar waarheid heeft ingevuld. Klik op ‘Indienen’.