Uitleg over 'Mijn Inkomen'

Op deze pagina vindt u informatie over ‘Mijn Inkomen’. Als u een uitkering krijgt dan kunt u met ‘Mijn Inkomen’ digitaal uw inkomsten en wijzigingen doorgeven aan de gemeente. Ook kunt u hiermee uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven bekijken en downloaden.

In het filmpje en in de tekstblokken op deze pagina geven wij een uitleg over 'Mijn Inkomen'. Ook vindt u in de tekstblokken oplossingen voor veel voorkomende problemen met 'Mijn Inkomen'.

23 juni 2022, YouTube filmpje, 3:20

Veel gestelde vragen over (problemen met) 'Mijn Inkomen'

Ik heb geen email ontvangen over het invullen van de inkomstenverklaring

Kijk eerst in uw spambox van uw email om te controleren of de mail hierop is binnengekomen.
U kan ook zonder email inloggen in Mijn Inkomen. U kunt daar op ieder moment inloggen en gegevens inzien. Uw inkomstenverklaring kunt u pas invullen vanaf 25e van de maand. Vanaf die datum staat uw inkomstenverklaring klaar.

Ik heb geen toegang tot het programma. Wat moet ik doen?

Heeft u (nog) geen bijstandsuitkering bij de gemeente Terneuzen? Dan heeft u inderdaad geen toegang tot het programma. Heeft u wel een bijstandsuitkering, dan kunt u inloggen in het programma. U heeft wel uw DigiD nodig om in te loggen.

Krijgt u een foutmelding of lukt het niet? Controleer dan het volgende:

  • Gebruikt u de juiste browser?
  • Gebruikt u de nieuwste versie van de browser?
  • Probeer eens om in te loggen met een ander apparaat.
  • Zijn er problemen met uw DigiD?

Hieronder geven we meer informatie over de punten die u kunt controleren.

Browser- en apparaatkeuze

Een browser is het programma waarmee u op internet gaat. Probeer eens een andere browser te gebruiken om toegang te krijgen tot ‘Mijn Inkomen’. Ook kan het nodig zijn om uw browser te updaten naar de nieuwste versie. Weet u niet hoe dat moet? Dan kunt u ook proberen om op een ander apparaat verder te werken. Dus als inloggen niet lukt via een smartphone of tablet, dan probeert u het nogmaals op een laptop of computer.

Het programma ‘Mijn Inkomen’ werkt goed in de nieuwste versie van de volgende browsers:

afbeelding browsers

DigiD

Heeft u één van deze browsers gebruikt met de nieuwste versie van de browser, maar krijgt u nog altijd een foutmelding? Kijk dan of uw DigiD nog goed werkt. Dit kunt u testen door op een andere website met uw DigiD in te loggen. Bijvoorbeeld bij www.belastingdienst.nl. Krijgt u daar ook een foutmelding? Dan moet u eerst het probleem met uw DigiD oplossen. Daarvoor gaat u naar www.digid.nl/hulp. Hier vindt u meer informatie over problemen met DigiD en de mogelijke oplossingen.

Als ik mijn e-mailadres invul, dan krijg ik een melding dat mijn emailadres niet geldig is.

In sommige gevallen wordt er automatisch een spatie ingevuld achter uw e-mailadres. Controleer of er een spatie achter uw e-mailadres staat en haal deze spatie weg. U kunt ook uw e-mailadres met de hand invullen en geen gebruik maken van de automatische invul functie.

Er zijn geen inkomsten ingevuld bij de uitkeringsperiode. Maar ik heb wel inkomsten gehad afgelopen maand. Wat moet ik doen?

U kunt uw inkomsten toch nog aan ons doorgeven door te klikken op ‘andere inkomsten’. Volgende maand zal uw inkomen wel automatisch ingevuld zijn in het programma.

Ik heb per ongeluk het verkeerde bedrag doorgegeven bij de inkomsten. Kan ik dit nog aanpassen?

U kunt via het hoofdmenu klikken op ‘wijzigingen doorgeven’. Daarna kiest u voor ‘ik ontvang een andere uitkering (ww, zw, wia etc) of ga deze binnenkort ontvangen’. Bij ‘opmerking’ kunt u aangeven dat u eerder een verkeerd bedrag had doorgegeven. U heeft hier ook de mogelijkheid om een specificatie te uploaden.

Als ik mijn inkomsten wil doorgeven dan lukt het niet om de gegevens te verzenden. Het systeem lijkt vast te lopen

Op dit moment (december 2022) is er een storing met het gebruik van het euro-teken (€). Als u het euro-teken gebruikt, dan kunt u uw gegevens niet indienen en loopt het systeem vast. Haal het euro-teken weg en probeer het nogmaals. Vanaf 10 januari 2023 is dit probleem opgelost in ons systeem.

Moet ik mijn bruto of netto inkomen doorgeven?

U moet het netto bedrag aan ons doorgeven.

Moet ik mijn bijstandsuitkering doorgeven als inkomen?

Nee. U geeft alleen een inkomen op als u naast uw bijstandsuitkering nog andere inkomsten heeft.

Worden de toeslagen van de belastingdienst gezien als inkomen?

Nee dit is geen inkomen. U hoeft dit niet op te geven.

Wordt kinderbijslag gezien als inkomen?

Nee, dit is geen inkomen.

Wordt alimentatie als inkomen gezien?

Ja, zowel kinderalimentatie en partneralimentatie.

Wat kunt u doen met 'Mijn Inkomen'?

Als u bent ingelogd in ‘Mijn Inkomen’ komt u in uw persoonlijke omgeving. Hier kunt u uw wijzigingen en inkomsten online doorgeven aan de gemeente. En bewijsstukken van uw wijzigingen en inkomsten kunt u gemakkelijk toevoegen. Ook kunt u uw persoonlijke gegevens bekijken en downloaden, bijvoorbeeld uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven.
Gaat u binnenkort met vakantie naar het buitenland? Ook dit geeft u gemakkelijk door via ‘Mijn Inkomen’.

Inloggen op ‘Mijn Inkomen’ met DigiD

U gaat eerst naar www.terneuzen.nl/bijstand.
Als u dan op de knop ‘Mijn Inkomen’ klikt, komt u op de inlogpagina.
Hier logt u in met uw DigiD. U komt dan direct op de startpagina van ‘Mijn Inkomen’.

Heeft u geen DigiD?

Meer informatie over DigiD en het aanvragen ervan vindt u op DigiD | DigiD aanvragen of activeren. Het aanvragen en activeren van uw DigiD duurt ongeveer 3 werkdagen.

Inkomsten doorgeven

Heeft u een uitkering van de gemeente Terneuzen? En heeft u ook inkomsten uit arbeid? Dan moet u iedere maand uw inkomsten doorgeven aan de gemeente. Dit kunt u online doen met ‘Mijn Inkomen’.
Nadat u bent ingelogd met uw DigiD komt u terecht op de startpagina van 'Mijn Inkomen'.
Moet u elke maand een inkomstenverklaring inleveren? Dan staat uw digitale inkomstenverklaring aan het einde van de maand voor u klaar op uw persoonlijke pagina van 'Mijn Inkomen'.

Heeft de gemeente een nieuwe inkomstenverklaring voor u klaargezet in ‘Mijn Inkomen’?
Dan ontvangt u hiervan een melding op uw e-mailadres dat bij ons bekend is. Om uw inkomsten door te geven klikt u op ‘Uw inkomsten controleren’.

Daarna kiest u welke situatie voor u geldt:

  • Geen inkomsten
  • Dezelfde inkomsten als hierboven staan
  • Dezelfde inkomsten als hierboven staan en extra inkomsten
  • Andere inkomsten.

Als u de goede situatie heeft gekozen, klikt u op ‘Volgende’. Hier kunt u nog een toelichting geven en documenten of bewijsstukken bijvoegen (uploaden) die op uw computer staan. Onderaan op het formulier verklaart u dat u alles naar waarheid heeft ingevuld. Hiervoor kruist u aan: ‘Ja, ik ga akkoord met de disclaimer’. Hierna kunt u op ‘Versturen’ klikken.

Wilt u toch iets anders doorgeven?
Klik dan op ’Annuleren’, maak een andere keuze (zie hierboven) en klik op ‘Volgende’. Ook hier vult u dan alle gegevens in zoals de inkomstenperiode, omschrijving en toelichting. Of u vult de extra ‘andere inkomsten’ in. Zorg ervoor dat alle velden gevuld zijn.

Wilt u nog extra ‘andere inkomsten’ doorgeven? Dan kunt u onderaan het scherm klikken op ‘Andere inkomsten’. Deze kunt u ook weer verwijderen.

Bent u klaar met invullen? Klik dan op ‘Volgende’. U kunt dan controleren of alle gegevens die u heeft ingevuld kloppen.
Klopt dit, dan verklaart u dat u alles naar waarheid heeft ingevuld. Hiervoor kruist u aan: ‘Ja, ik ga akkoord met de disclaimer’. Klik daarna op ‘Versturen’.
Er verschijnt dan een melding ‘Wilt u versturen’ op het scherm. Dit is om te controleren of u de gegevens echt wilt versturen. Na het versturen van de inkomsten kunt u deze namelijk niet meer aanpassen. Weet u zeker dat alles klopt? Klik dan nog een keer op ‘Versturen’.  Rechtsonder in beeld verschijnt een melding dat uw gegevens zijn verstuurd. Ook ziet u dat de digitale inkomstenverklaring niet meer voor u klaar staat.
U kunt ‘Mijn Inkomen’ nu afsluiten.

Heeft u nog aanvullende vragen over het invullen van het inkomen? Onder het kopje 'Veel gestelde vragen' staat meer uitleg over het invullen van het inkomen?

Verblijf in het buitenland doorgeven

U heeft vooraf toestemming nodig van de gemeente als u in het buitenland gaat verblijven. Dat geldt voor iedereen die een gemeentelijke uitkering heeft. Hiervoor vult u eerst het formulier 'verzoek toestemming verblijf in het buitenland' in. Dit is een pdf- formulier dat u kunt printen en daarna door het maken van een scan of foto weer kunt opslaan. Nadat u dit formulier heeft ingevuld en digitaal opgeslagen logt u in op 'Mijn Inkomen'. Via 'wijziging doorgeven' kiest u voor de optie 'ik wil een verblijf in het buitenland doorgeven. Daarna opent een scherm waarin u het verblijf in het buitenland kunt doorgeven. Hier moet u het opgeslagen formulier 'verzoek verblijf in het buitenland’ uploaden. Onderaan de pagina moet u dan nog het vakje aanvinken om akkoord te gaan met de disclaimer. Daarna klikt u op ‘verstuur wijziging’.

Uitkeringsspecificaties, uitbetalingen, vakantiegeld, schulden en jaaropgaves bekijken

Heeft u een uitkering van de gemeente Terneuzen? Vanaf nu kunt u uw gegevens online bekijken en downloaden in ‘Mijn Inkomen’.
Nadat u bent ingelogd met uw DigiD komt u terecht op de startpagina van ‘Mijn inkomen’. Vanuit hier kunt u uw uitkeringsspecificaties en jaaropgaven bekijken en downloaden.
U kunt direct uw gegevens bekijken door op één van de tegels ‘Uitkeringsspecificaties’ of ‘Jaaropgaven’ te klikken. Ook kunt u in het menu (links op het scherm) kiezen voor ‘Mijn overzicht’. U ziet dan meerder mogelijkheden.

Uitkeringsspecificaties

Als u kiest voor uitkeringsspecificaties komt u op de pagina met de uitkeringsspecificaties. U kiest de maand en het jaar van de specificatie die u wilt bekijken.
In het overzicht kunt u de gegevens bekijken. Ook kunt u deze gegevens eenvoudig downloaden en opslaan op uw eigen computer. Dit doet u door op ‘downloaden’ te klikken rechtsboven in het scherm. U kunt dan kiezen om het document eerst te openen of meteen op te slaan.

Jaaropgaven

Om uw jaaropgaven te bekijken kunt u in het menu (links op het scherm) klikken op ‘Mijn overzicht’ en kiezen voor ‘Jaaropgaven’. Kies het jaartal en u ziet dan een overzicht van de gegevens. Ook deze gegevens kunt u eenvoudig downloaden door rechtsboven op de knop ‘Downloaden’ te klikken. Kies daarna voor openen of meteen voor opslaan.

Betalingen

Om de aan u uitbetaalde bedragen te bekijken kunt u in het menu (links op het scherm) klikken op ‘Mijn overzicht’. Daarna kiest u voor ‘Betalingen’. Hier kunt u zien welke betalingen u heeft ontvangen vanuit de ParticipatieWet.
Wanneer u op de ‘i’ klikt krijgt u meer informatie.

Vakantiegeld

Om uw opgebouwde vakantiegeld te bekijken kunt u in het menu (links op het scherm) klikken op ‘Mijn overzicht’. Daarna kiest u voor ‘Vakantiegeld’. Hier ziet u hoeveel vakantiegeld er per maand wordt gereserveerd en wat het totaalbedrag is.
Ook hier staat een ‘i’ met meer informatie.

Schulden

Om te bekijken welke schuld u heeft bij de gemeente Terneuzen kunt u in het menu (links op het scherm) klikken op ‘Mijn overzicht’. Daarna kiest u voor ‘Schulden’. Hier staan de openstaande bedragen die u aan ons moet terugbetalen. Dit kan bijvoorbeeld een lening zijn  of een uitkering waar u geen recht op had.
Ook hier klikt u op de ‘i’ voor meer informatie.

Saldobiljet

Om een overzicht te bekijken van uw schulden van het hele jaar kunt u in het menu (links op het scherm) klikken op ‘Mijn overzicht’. Daarna kiest u voor ‘Saldobiljet’. Nu ziet u een overzicht van de jaaropgave van de schulden. Dit kan u nodig hebben bij  uw belastingaangifte. U klikt op de ‘i’ voor meer informatie.

Wijzigingen doorgeven

Heeft u een uitkering of periodieke bijzondere bijstand van de gemeente Terneuzen? Vanaf nu kunt u dan uw wijzigingen online doorgeven via ‘Mijn Inkomen’. Nadat u bent ingelogd met uw DigiD komt u terecht op de startpagina van ‘Mijn inkomen’.
U kunt nu eenvoudig uw wijzigingen doorgeven door in het menu links op het scherm te kiezen voor ‘Contact met gemeente’. Daarna kiest u voor ‘Wijzigingen doorgeven’. Achter ‘Wijzigingen doorgeven’ ziet u nu verschillende mogelijkheden van wijzigingen. U kiest de wijziging die past bij uw situatie en die u wilt doorgeven aan de gemeente.
Bij ‘Opmerkingen’ geeft u aan waar de wijziging over gaat. Ook kunt u gemakkelijk documenten of bewijsstukken bijvoegen.

Heeft u alle velden ingevuld? Dan verklaart u onderaan op het formulier dat u alles naar waarheid heeft ingevuld. Hiervoor kruist u aan: ‘Ja, ik ga akkoord met de disclaimer’.
Daarna klikt u op ‘Verstuur wijziging’ en de gegevens worden verstuurd naar de gemeente.

Uw contactgegevens wijzigen

Het is belangrijk dat uw juiste e-mailadres en telefoonnummer bekend zijn bij de gemeente. Wij vragen u daarom om uw persoonlijke gegevens in ‘Mijn Inkomen’ regelmatig te controleren.
Wijzigingen van uw e-mailadres en telefoonnummer kunt u gemakkelijk aan ons doorgeven via ‘Mijn Inkomen’. Nadat u bent ingelogd in ‘Mijn Inkomen’ klikt u op Mijn overzicht (links op de pagina) en daarna op Mijn profiel. Hier kunt u uw e-mailadres en telefoonnummer aanpassen.