Bewijs van garantstelling
Vreemdelingen die voor een kort verblijf naar Nederland willen reizen hebben, afhankelijk van hun nationaliteit, een visum nodig. Een kort verblijf is maximaal drie maanden. Een visum is één van de voorwaarden voor het verkrijgen van toegang tot Nederland.
Een visum is een sticker in uw reisdocument (bijvoorbeeld een paspoort). Een visum geeft aan dat er geen bezwaar bestaat tegen uw binnenkomst voor een kort verblijf.
Het visum is maximaal drie maanden geldig. U vraagt het visum aan bij de Nederlandse ambassade, of bij het consulaat in uw land.
Als u een visum kort verblijf aanvraagt, hebt u een aantal documenten nodig. U moet deze documenten bij het indienen van de aanvraag laten zien. Voor een aantal documenten moet u de handtekening bij een Nederlandse gemeente laten legaliseren. Dit kunt u laten doen bij iedere willekeurige gemeente in Nederland. Maak hiervoor een afspraak.
Afspraak maken legaliseren handtekening
- Bewijsstukken ter onderbouwing van uw reisbestemming:
Dat kan bijvoorbeeld een bewijs van verblijf bij familie of vrienden zijn. Gebruik hiervoor altijd het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking’.
Let op! De handtekening(en) op het formulier moet u laten legaliseren bij de gemeente. - Een garantverklaring.
Dit is een verklaring dat een familielid of een andere relatie garant staat voor uw verblijf in Nederland. Deze is alleen nodig als u niet over voldoende vermogen beschikt. De uitnodigende partij (referent in Nederland) of een derde moet in dat geval een garantverklaring invullen en ondertekenen.
Gebruik hiervoor altijd het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking’.
Het formulier garantverklaring kunt u, naast het uitnodigen van gasten, ook gebruiken als garantverklaring voor deze gasten. In dat geval moet ook uw partner zijn/haar handtekening zetten op het formulier.
Let op! De handtekening(en) op het formulier moet u laten legaliseren bij de gemeente.
Voor het legaliseren van de handtekening moet betrokkene persoonlijk aanwezig zijn.
- een geldig identiteitsbewijs waarop de handtekening staat;
- het document waarop u de handtekening wilt plaatsen.
- geld; U betaalt bij de aanvraag, bij voorkeur met pinpas.
De kosten voor het legaliseren van een handtekening bedragen € 11,10.
Deze kosten rekenen wij per formulier en niet per handtekening.
Voor vragen over de verstrekking van een visum kunt u terecht bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). Of bij de Nederlandse ambassade of consulaat in uw land.
De IND is bereikbaar via www.ind.nl. Of telefonisch: 088 - 043 04 30, op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur. Vanuit het buitenland belt u +31 88 043 04 30.